Gıda Teknolojisi Ön lisans Programı

Programı Sunan Akademik BirimGıda Teknolojisi
Program Direktörü.
Program TürüÖn lisans Programı
Kazanılan Derecenin Seviyesi  Ön Lisans
Kazanılan Derece  Mezun olunduğunda Gıda Teknikeri diplomasına sahip olunur. Ünvanı ise Teknikerdir.
Eğitim Türü  Tam Zamanlı
Kayıt Kabul KoşullarıOrtaöğretimden Mezun Olmak
Önceki Öğrenmenin TanınmasıTürk Yüksek öğretim kurularında öncel öğrenimin tanınması süreci daha başlangıç aşamasındadır. Bu nedenle Namık Kemal Üniversitesinin tüm programlarında da öncel eğitimin tanınması tam olarak başlatılmış değildir. Ancak, bölümlerin müfredatlarında yer alan zorunlu Yabancı dil dersi için her öğretim yılı başında muafiyet sınavı düzenlenmektedir. Bu derslerden kendi kendilerine öğrenme sürecini tamamlayan ya da değişik yollarla bu derslerdeki öğrenme çıktılarını sağladığını düşünen öğrenciler bu sınavlara girebilme hakkına sahiptir. Sınava giren öğrencilerden başarılı olanlar ders programındaki ilgili dersten muaf olurlar
Mezuniyet Koşulları Bu programda öğrenim gören öğrencilerin, mezun olabilmek için 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları, Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliğinin şartlarını sağlamaları gerekmektedir. Mezuniyet için kazanılması gereken minimum AKTS, 120'dır. Öğrencilerin aynı zamanda varsa zorunlu stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları zorunludur.
Program Amacı Ülkemizde ve bölgemizde gıda endüstrisi büyük bir gelişme içerisindedir. Hızla gelişen gıda bilimi ve teknolojiye paralellik gösteren bu sektör içerisinde üretim, kalite kontrol ve diğer laboratuvar işlevleri için yetişmiş gıda teknikerlerine önemli ölçüde gereksinim duyulmaktadır. Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulumuz Gıda Teknolojisi Programı da bu ihtiyaca cevap vermek üzere gıda teknolojisi alanında görev yapacak kişilerin eğitimi misyonunu üstlenmiştir ve bu amaca yönelik müfredat programını içermektedir. Programın amaçları:
1. Endüstrinin talep ve gelişmelerine cevap vermek, 
2. İş alanına uyum sağlamak için öğrencilerin ihtiyacı olan becerileri geliştirmek,
3. Ürün, ekipman ve malzeme ile ilgili olarak giderek gelişen değişikliklere uyum sağlayacak uzmanlık yeteneğini oluşturmak, 
4. Gıda üretim işlerinde beceriler oluşturmak, 
5. Gıda bilimde bilgi kazandırmak, 
6. Gıda işletmelerinde kritik kontrol noktalarının denetiminin önemini kavratmak, 
7. Deneysel çalışmalarda gerekli deneyim ve güven duygusunu kazandırmak, 
8. Veri ve sonuçları okuyup yorumlamayı öğretmek, 
9. Problem çözmek için inisiyatif ve yetenek geliştirmek, 
10. İletişim becerilerini geliştirmektir.
Mezunların Mesleki Profilleri Gıda teknolojisi teknikerleri, gıda sanayi ile ilgili kamu (Tarım Orman Köy İşleri Bakanlığı Kontrol Laboratuvarı, Hıfzısıhha Enstitüsü, Belediyeler, İl Sağlık Müdürlükleri vb.) ve özel sektör kuruluşlarında (su ürünleri ile sebze ve meyve ürünlerinin işlendiği ve depolandığı işletmelerde; içme, kullanma, sanayi sularının, et, süt ürünleri, şekerli ve unlu gıda ürünlerinin üretildiği işletmelerin kalite kontrol merkezlerinde; çevre koruma laboratuarları ve ilaç işletmelerinde) ara teknik eleman olarak çalışırlar.
Bir Üst Dereceye Geçiş “Gıda Teknolojisi” ön lisans programını başarı ile bitirenler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı’nda (DGS) başarılı oldukları takdirde, aşağıdaki lisans programlarına geçiş yapabilmektedirler:
Beslenme ve Diyetetik
Gıda Mühendisliği
Bitki Koruma
Kimya
Tarımsal Biyoteknoloji
Sınavlar, Değerlendirme ve Notlandırma

Her dönem en az bir vize sınavı uygulanır. Vizelerin yanı sıra, her dönemin başında verilen dönem içeriğinde tarihleri belirtilen proje ve ödevler verilir. Her dönemin sonunda, öğrencinin final sınavına girmek zorundadır. Kriterler (ara sınav, proje, ödev ve final gibi) ve dönem sonu notuna etki oranları dönem başında dağıtılan ve/veya web sitesinde yayınlanan ders içerikleri açık biçimde belirtilir. Öğrenci yönetmeliği ve akademik takvime göre final sınavları üniversite tarafından belirlenen ve ilan edilen tarih ve yer ve zamanlarda yapılır.  Öğrencinin dönem sonu notu ders sorumlusu tarafından ara sınav, proje, ödev ve final sınavı sonuçlarına göre verilir. 

Namık Kemal Üniversitesinde geçme notu 100 üzerinden 60’tır. Ancak Final ya da bütünleme sınav sonucunun en az 50 olması zorunludur. Sınavlar, tam not 100 üzerinden değerlendirilir. Bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile yarıyıl/yıl sonu sınavında veya bütünleme sınavında alınan notun %70’inin toplamıdır. Ancak, bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ilgili fakülte/yüksekokul kurulunca karar alınmak ve yarıyıl başında ilan edilmek şartıyla ders izlencesinde belirtildiği şekliyle ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile %50’si arasında, yarıyıl/yıl sonu veya bütünleme sınavında alınan notun %70’i ile %50’si arasında değişebilen ve oranlar toplamı %100 olacak şekilde de hesaplanabilir. Hesaplama sonucunda, ondalık noktadan sonra gelen ilk sayı beşten küçük ise bir alt tam sayıya, beş veya beşten büyük ise bir üst tam sayıya yükseltilerek kesinleştirilir.

Dönem sonu-bütünleme notu dersin sorumlusu tarafından değerlendirme kriterleriyle birlikte Öğrenci İşlerine teslim edilir. Dönem sonu ve bütünleme notları öğrenci bilgi sisteminde yayınlanarak ilan edilir. 

Notlar:

Alınan her ders için öğrenciye dönem notu olarak aşağıda belirtilen harf notları verilir.  Harf notları, katsayı ve oran karşılıkları aşağıdaki gibidir.Öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesinde esas alınan notlama sistemi, aşağıda belirtilen dereceler ve harfler ile ifade edilir:

 

Puan

Harfli Notu

Katsayı

Başarı Durumu

90-100

AA

4.00

Başarılı

80-89

BA

3.50

Başarılı

70-79

BB

3.00

Başarılı

65-69

CB

2.50

Başarılı

60-64

CC

2.00

Başarılı

50-59

DD

1.50

Başarısız

30-49

FD

1.00

Başarısız

0-29

FF

0.00

Başarısız

 

Öğrenciler DD, FD yada FF aldıkları dersleri dersin açıldığı ilk dönem almak zorundadırlar.

Başarılı Öğrenciler

Önlisans/lisans öğrenimini tamamlayan ve genel ağırlıklı not ortalaması 3.00 ile 3.49 arasında olan öğrenciler onur öğrencisi; ortalaması 3.50 veya üstü olan öğrenciler ise yüksek onur öğrencisi olarak mezun olurlar.

 

Eğitim Öğretim Metotları

 Öğretme - öğrenme yöntem ve stratejileri, öğrencilerin kendi kendine çalışma, yaşam boyu öğrenme, gözlem yapma, başkasına öğretme, sunma, eleştirel düşünme, takım çalışması, bilişimden etkin yararlanma gibi becerilerini arttıracak şekilde seçilmektedir.

Ayrıca, öğretim tarzının farklı kabiliyetleri olan öğrencileri destekleyecek biçimde olmasına dikkat edilir. Programda kullanılan eğitim-öğretim metotları aşağıdaki listede verilmiştir*:

*EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ

BAŞLICA ÖĞRENME FAALİYETLERİ

KULLANILAN ARAÇLAR

Ders

Dinleme ve Anlamlandırma

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Tartışmalı Ders

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Özel Destek / Yapısal Örnekler

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Rol Yapma / Drama

Önceden planlanmış özel beceriler

Standart derslik teknolojileri, özel donanım

Problem Çözme

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Vaka Çalışması

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Beyin Fırtınası

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

KüçükGrup Tartışması

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Gösterim

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam

Benzetim

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri

Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam

Seminer

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım

Grup Çalışması

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta, çevrimiçi sohbet,
Web tabanlı tartışma forumları

Saha/Arazi Çalışması

Gözlem/durumları işleme, Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma

 

Laboratuar

Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması

Özel donanım

Ödev

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta

Sözlü

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum

 

İnceleme/Anket Çalışması

Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma

 

Panel

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım

Konuk Konuşmacı

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz,
özel donanım

Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri/ Projeleri

Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler

 

(*) Dersin özelliklerine göre burada belirtilen yöntemlerin biri veya birkaçı uygulanabilir.

Program Çıktıları

1-Araştırma ve geliştirmeye açıktır, ürün işleme ve geliştirmede yenilikleri takip eder, mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
2-Etkili bir nezaretçidir, sorumlu olduğu çalışanların işlerini düzenler, düşüncelerini yazılı ve sözlü etkin biçimde sunabilir, yeterli düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
3-Gıda işleme yöntemlerini anlar, üretime dönüştürür, gıda sektöründe kullanılan hammaddeler, katkı maddeleri, ambalaj materyalleri, hijyen ve sanitasyon konularını açıklar.
4-Laboratuvar alanında uzmanlaşır, alanındaki konuları ve problemleri, bağımsız, analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir.
5-Laboratuvar araştırmalarının sonuçlarını anlar, etik kurallarına uygun değerlendirir ve gerekli önlemleri alır.
6-Sorumlu olduğu çalışanları iş başında düzeltici eğitimle yönlendirir, iş sağlığı ve güvenliği, çevre koruma ve sürdürülebilirlik bilincine sahip olur.
7-Sorun giderici ve kolay uyum sağlayıcıdır. Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini etkin kullanır.
8-Üretimde özel kalite standartlarını sağlama koşullarını bilir, kontrolünü sağlar.
9-Üretimde veya laboratuvarda yönetmelik ve mevzuatların uygulandığı kritik kontrol noktaları takip eder, bilgi sahibi olur.
10-Üretim ve kalite alanında seminerlere katılır, seminerler düzenler, kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.
11-Ürünlerle, bileşimlerle, katkı maddeleri ile ilgili bilgileri üretimde kullanır, gıda üretim ve işleme teknolojilerini açıklar ve uygular.
12-Yönetmelik ve mevzuatın nasıl uygulanacağını bilir, kavrar ve gıda üretiminde, laboratuvarda kalite yönetim sistemleri ve kalite güvence protokollerini uygular.

Müfredat

Gıda Teknolojisi Kredili Ders Yapısı Şeması



1. Sınıf



2024-2025 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
ATİ101 Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I 2 0 2
GTP102 Genel Mikrobiyoloji 3 2 5
GTP104 Gıda Kimyası 3 0 3
GTP107 Gıdalarda Temel İşlemler I 2 0 2
GTP101 Kimya I 2 1 3
GTP105 Laboratuvar Tekniği 3 1 4
TMAT001 Matematik I 3 0 3
TDİ101 Türk Dili I 2 0 2
YDİ101 Yabancı Dil I (İngilizce) 2 0 2
Seçmeli 1.sınıf güz dönemi() 4
ÇEV001 Çevre Koruma 2 0 2
KYS001 Kalite Yönetim Sistemleri 2 0 2
Toplam AKTS: 30

2024-2025 Bahar Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
ATİ102 Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi II 2 0 2
GTP204 Gıda Endüstrisi Makinelerı 3 1 4
GTP203 Gıdalarda Temel İşlemler II 2 0 2
GTP202 Gıda Mikrobiyolojisi 3 2 5
GTP201 Kimya II 2 1 3
TMAT002 Matematik II 3 0 3
TDİ102 Türk Dili II 2 0 2
YDİ102 Yabancı Dil II (İngilizce) 2 0 2
Seçmeli 1.sınıf bahar dönemi() 7
TBİT003 Bilgi ve İletişim Teknolojisi 2 1 3
TMST001 Meslek Teknolojisi 2 0 3
GTP205 Özel Gıda Ürünleri 3 1 4
Toplam AKTS: 30
Yıllık Toplam AKTS: 60

2. Sınıf



2024-2025 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
TGTP310 Ambalajlama ve Depolama Teknikleri 2 0 2
TYSP202 Beslenme İlkeleri 3 0 3
GTP305 Bitkisel Yağ Teknolojisi 3 1 4
GTP308 Et ve Ürünleri Teknolojisi I 3 1 4
TGTP405 Hijyen ve Sanitasyon 2 0 2
TGTP303 Meyve ve Sebze Teknolojisi I 3 1 4
TGTP301 Süt Teknolojisi I 3 1 4
GTP309 Tahıl Teknolojisi I 3 1 4
Seçmeli 2.sınıf güz dönemi() 3
UNİSEC-TBMYO 022 Beslenme İlkeleri 2 0 3
Toplam AKTS: 30

2024-2025 Bahar Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
MYOSTJ01 Staj 0 2 5
Seçmeli 2.sınıf bahar dönemi() 25
TGTP414 Alkollü ve Alkolsüz İçecekler Teknolojisi 2 0 2
GTP416 Biyoteknoloji 3 0 3
TGTP402 Et ve Ürünleri Teknolojisi II 2 1 3
TGTP415 Fonksiyonel Gıdalar 2 0 2
TGTP413 Gıda Katkı Maddeleri 2 0 2
MYOİE01 İş Yeri Eğitimi 2 0 10
MYOİU01 İş Yeri Uygulaması 3 0 15
KGS002 Kalite Güvence ve Standartlar 2 0 2
TGTP411 Meyve ve Sebze Teknolojisi II 2 1 3
GTP410 Süt Teknolojisi II 3 1 4
GTP412 Tahıl Teknolojisi II 3 1 4
Toplam AKTS: 30
Yıllık Toplam AKTS: 60

Ders & Program Çıktıları Matrisi

ATİ101 Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I
#
211111111112
211111111112
211111111112
211111111112
211111111112
211111111112
211111111112
211111111112
211111111112
211111111112
GTP102 Genel Mikrobiyoloji
#
545553355345
545553355345
545553355345
545553355345
545553355345
545553355345
GTP104 Gıda Kimyası
#
545555454455
545555454455
545555454455
545555454455
545555454455
545555454455
545555454455
544555454455
545555454455
545555454455
GTP107 Gıdalarda Temel İşlemler I
#
554323422454
554323422454
554323422454
554323422454
554323422454
GTP101 Kimya I
#
343344534454
343344534454
GTP105 Laboratuvar Tekniği
#
222055345224
222055345224
121055345224
222000000000
222000000000
220000000000
222000000000
222000000000
212000000000
211000000000
212000000004
222500000004
TMAT001 Matematik I
#
311411111111
311411111111
311411111111
311411111111
TDİ101 Türk Dili I
#
515115511515
515115511515
515115511515
515115511515
515115511515
515115511515
515115511515
515115511515
515115511515
515115511515
515115511515
515115511515
515115511515
515115511515
YDİ101 Yabancı Dil I (İngilizce)
#
113211111111
113211111111
113211111111
113211111111
113211111111
113211111111
ÇEV001 Çevre Koruma
#
544333422224
KYS001 Kalite Yönetim Sistemleri
#
000000000000
445545554355
445545554355
445545554355
445545554355
445545554355
TGTP310 Ambalajlama ve Depolama Teknikleri
#
555345555554
555345555554
555345555554
TYSP202 Beslenme İlkeleri
#
534222322541
534222322541
534222322541
534222322541
GTP305 Bitkisel Yağ Teknolojisi
#
545555444354
545555444354
545555444354
545555444354
545555444354
GTP308 Et ve Ürünleri Teknolojisi I
#
555555555555
555555555555
555555555555
555555555555
TGTP405 Hijyen ve Sanitasyon
#
435545555455
435545555455
435545555455
435545555455
435545555455
TGTP303 Meyve ve Sebze Teknolojisi I
#
545555044354
545555044354
545555044354
545555044354
545555444354
TGTP301 Süt Teknolojisi I
#
555555555000
555555555000
GTP309 Tahıl Teknolojisi I
#
545555555554
545555555554
545555555554
545555555554
545555555554
545555555554
UNİSEC-TBMYO 022 Beslenme İlkeleri
#
534222322541
534222322541
534222322541
534222322541